Victor Fota – Vernisaj: Doua Planuri

Posted by
|

Fota Mircea – Victor.

Absolvent al Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”.

Absolvent al Universității Naționale de Artă, Facultatea de Istoria și Teoria Artei, secția de Conservare și Restaurare a Patrimoniului Cultural.

În prezent masterand anul 1 în cadrul aceleiași facultăți.

 

 

DOUA PLANURI.

 

Prima serie de tablouri “Două planuri” ilustrează fenomene din natură prin concepte care aparțin lumii fizicii (Bosonul Higgs, Legea universală a gravitației lui Newton, La viteza luminii, Efectul Auger, Principiul incertitudinii al lui Heisenberg și Etherul lui Platon). S-au realizat aceste lucrări  prin plasarea unui “gând” sau idei, într-un plan real. Gândul sau idea sunt reprezentate într-un prim-plan de formă rectangulară suprapus pe un plan real, un peisaj.

În toate tablourile s-a introdus câte un personaj, simbolizând ideologia antică conform căreia “omul este centrul universului” și conceptul prezent din fizica cuantică în care observatorul determină cursul realității. Subiectele celor 6 tablouri se raportează unui experiment de gândire a lui Schrodinger: un paradox al realității este că tot ce se întâmplă în jurul nostru este real pentru că noi îl observăm; fără observator, se consideră faptul că un lucru se poate întâmpla sau nu, în același timp. Prin observare, natura automat impune observatorului o realitate bine determinată, asemenea unui macaz, redirecționând-ul în spațiu și timp.

În a doua serie (Radianță, Anormalități, Simplexity, Jupiter și dincolo de infinit, Eva, Venus, Sebastian), subiectele sunt amplasate pe un fond imaginar, atemporal, primul plan devenind cel mai aproape de realitate, astfel că perspectiva se schimbă. Spre deosebire de prima serie care ilustrează riguros anumite concepte științifice, acestea au ca temă idei filozofice și personale.

Patternul prezent în toate lucrările, prin repetitivitatea grafică a formelor, reprezintă o constantă, ce evoluează de fiecare dată, firesc, fără deformări grave. Această constantă simbolizează energia și câmpurile din univers ce sunt cuantificate prin constanta lui Planck. Un singur șir de linii se aseamană cu o undă, pe care orice particulă o formează prin câmp, de la radiații gama la microunde. Dacă sunt legate formează o pânză aseamănătoare cu câmpul spațiu-timp împreună cu restul câmpurilor din care este constituit universul. Acest pattern se aseamănă ca și efect de atemporalitate și aspațialitate, cu stilul picturii religioase unde  aplicațiile metalice pe suprafața picturală fac trimitere la o dimensiune spirituală imaterială.

O influență foarte mare asupra acestor lucrări  a avut-o muzica repetitivă, mai exact muzica  electronică. Se poate observa  cum repetitivitatea sonoră de 4 timpi, des intalnită în muzica electronică, se transpune din mediul sonor  în cel vizual prin forme grafice. Astfel se face o trecere între senzațiile sonore și cele vizuale, realizându-se un acord și cu restul elementelor decorative din lucrări. În plus muzica  este și un catalizator al energiei de lucru. Un alt aspect pe care vreau să-l punctez este faptul că în prezent, din punctul meu de vedere, datorită excesului de artă vizuală, pictura nu mai are aceeași putere de a impresiona, cum ar fi avut acum câteva sute de ani cand o pictură era ceva extraordinar. Din acest motiv încerc să leg cât mai mult posibil arta vizuală de muzică, mai ales în timpul lucrului. Efectul muzicii asupra emoțiilor noastre este mult mai intens în comparație cu efectul picturii și este amplificat în combinație cu imaginile vizuale.

Un aspect pe care am pus accentul în realizarea acestor picturi a fost tehnica execuției și materialele folosite. Am încercat să respect cât mai fidel tehnica vechilor maeștrii prin folosirea celor mai bune materiale care să fie și compatibile în același timp. Consider că, datorită abundenței de produse sintetice introduse pe piața materialelor de artă din prezent, operelor de artă rezultate prin folosirea lor, le-a scăzut din valoarea și rezistența în timp. Fiind o tehnică veche, consider că pictura în ulei ar trebui realizată după rețete tradiționale, deoarece acestea au trecut testul timpului. Astăzi, arta digitală a acaparat lumea artelor vizuale, ceea ce înseamnă că pictura tradițională a ramas cu un singur avantaj, faptul că este materială, palpabilă, iar cea mai bună modalitate de a pune în valoare acest atribut este practicarea unei tehnici de execuție cât mai bună.

Tehnica picturii în ulei pe care am încercat s-o folosesc cât mai fidel este cea a flamanzilor. Această tehnică se realizează pe o pânză grunduită în mai multe straturi, obținându-se în final o suprafață fină. După o bună uscare a stratului precendent urmează aplicarea straturilor succesive de pelicule de culoare semi-transparente. Pentru a obține calitatea picturii pe care o doream, am adăugat culorilor un medium preparat personal după rețetele vechi, rezultând glasiuri ce dau un efect de profunzime peliculei de culoare. La final se aplică un strat protector, de verni, lucru ce sporește efectul de transparență și îmbogățește cromatic culorile, protejând în același timp lucrarea. Această succesiune de pelicule transparente și semi-transparente, pe lângă efectul optic, oferă o foarte bună rezistență în timp.

Facebook Event Aici – Click

 

 

(Text: Fota Mircea Victor)

Da mai departe

Bun venit pe Bindiribli! Alege sectiunea dorita din lista de mai jos